Tiny Kuiper

EXTRA MENUREGEL:  TERUG

Journalistiek deskundige Tiny Kuiper, met alle publicitaire vrijheid om te schrijven wat Grote Paul wel en wat het niet is. Zij zette de eerste toon in haar Notitie op de GP Galerie en is bereid ieder ander, die over GP wil schrijven en erom vraagt, met alle journalistieke onafhankelijkheid terzijde te staan. Fotofilmen is nieuw en NIEUWHEID vraagt om wederzijdse communicatie en begrip.

Fotofilmer Annelies Schreuder boegbeeld revolutionaire foto revolutie.

Ze was afgelopen week in het VPRO tv-programma ‘Fotostudio de Jong’ van Wilfried de Jong met een bijzondere foto-opname van het Twiske, een landschapsfoto met bankje en wandelaar. Het was de ‘afscheidsfoto’ van haar in 2013 plotseling overleden man Piet. Deze foto had op zich geen tekst nodig vanwege de bijzondere beeldtaal van die de foto. Annelies Schreuder fotografeert eigenlijk al van jongs af aan. In het begin met een camera met fotorolletje en sinds het overlijden van haar tweelingbroer tien jaar geleden met de van hem geërfde digitale camera. Inmiddels heeft ze een nieuw exemplaar, een eenvoudige Sony, waarmee zij de ene na de andere prijsfoto schiet.

Ze is dé vrouw achter het revolutionaire ‘fotofilmen’. Ze won eind vorig jaar de’ Grote Paul Prijs’ en schaart zich hiermee in het rijtje van foto-grootheden zoals Erwin Olaf, Vincent Mentzel en Anton Corbijn . Ze vormt met een select groepje de Grote Paulen-jury, een jury, die onafhankelijk van elkaar jureert. Over twee weken wordt de Grote Paul 2015 bekend gemaakt. Oud-reclameman Jan van Buuren (1932) introduceerde in 2002 ‘de Grote Paul Prijs’ als een hommage aan zijn vriend en fotograaf Paul Huf, volgens van Buuren de grootste fotograaf ooit. Paul Huf kreeg als eerste deze prijs. De Grote Paul Prijs 2014 ging naar de Vlaamse Lieve de Boeck. Annelies Schreuder mocht haar in het van Abbemuseum in Eindhoven de prijs overhandigen.

De Landsmeerse stelt zich heel bescheiden op maar wint de ene na de andere fotoprijs.” Ik heb geen opleiding in de fotografie genoten, ik fotografeer gewoon op gevoel”, is haar reactie. De Zonnebloem schreef een fotowedstrijd uit en van de 2300 inzenders werd ik derde en heb met de foto In het Rotterdams fotomuseum geëxposeerd. Samen met twee zilveren camerawinnaars mocht ik vervolgens naar een wedstrijd van het Nederlands elftal waar ik de ‘bijverschijnselen’ rond het voetbal vastlegde. Ik heb geen doelpunt gezien maar wel de mensen op de tribune en bijzondere situaties gefotografeerd.
Ik behaalde de tweede fotoprijs van het NHD, exposeerde in het Stadsarchief van Purmerend en werd met ‘Walk-on’ tweede bij de eerste foto-expositie op internet van Footo.nl in Rijen. Jan van Buuren, de man achter ‘de Grote Paul prijs’ ontdekte me op Facebook waar ik wel eens foto’s plaats. “Ik schijn een natuurtalent te zijn volgens hem en op de meest naturelle wijze de Grote Paul prijs veroverd te hebben’, geeft Annelies aan. Op het gebied van de fotografie zijn er heel wat veranderingen geweest. Men ging van analoog naar digitaal. Jan van Buuren introduceerde vijf jaar geleden een nieuwe manier van fotograferen: ‘het fotofilmen‘.

Noem het een revolutionaire evolutie. Met het ‘repeteergeweer’ van de digitale camera kan iedereen zich fotograaf noemen. Een reeks van digitale beeldjes geeft a.h.w. een filmbeeld. Met het verkorten van die beelden in een meerluik – drieluik of vierluik bijvoorbeeld – breng je heel compact een boodschap over, vertel je in weinig woorden een verhaal. Annelies Schreuder is op dit moment dé vrouw, die het maken van meerluiken, triptieken o.a het best beheerst. Zij leert fotografen het foto filmen, het maken van wat je ook ‘stripverhaalbeelden’ kunt noemen. Het is best een moeilijk fenomeen, veel moeilijker dan bijvoorbeeld straatfotografie, regiefotografie. Annelies won met haar triptiek ’gekko’ cum laude haar Grote Paul prijs.

TINY KUIPER